Wednesday, May 7, 2008

.:: kRiSiS MaKaNaN SeDuNiA ::.

Sekarang ni dunia mengalami krisis makanan terburuk selepas Perang Dunia Ke-2! Sungguh menggerunkan. Cuba bayangkan, macammana kalau satu hari, kita xdapat makan nasi lagi. Bukan sebab xde duit, tapi sebab beras tidak dijual di mana-mana kedai lagi.. Ketika itu, harga roti juga begitu mahal sekali. Ape yang kita akan lakukan? Mengikat perut atau mencari makanan 'alternatif'?

Rasanya lebih baik kita tidak menunggu saat itu terjadi dahulu baru nak cuba melatih diri untuk berpada-pada dalam mengisi perut. Bermula dari sekarang, cuba 'ajar' diri kita supaya makan sekadarnya sahaja. Bukan berlebih-lebihan. "Makan ketika lapar, berhenti sebelum kenyang".Kurangkan pengambilan nasi, didik diri makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan. Mungkin boleh amalkan diet yang seimbang. Jangan diabaikan pengambilan protein terutamanya ikan.

Selain itu, jangan bazirkan makanan walaupun sikit. Ambil makanan dengan kadar yang optimum, bukan maksimum mahupun minimum.Mungkin cukup 1x sehari sahaja makan nasi? =) wink!!

No comments:

Dictionary