Wednesday, May 14, 2008

.:: LiHaT kEmBaLi JiKa DiRoMpAk DuA KaLi ::.

Source : Buku "Rancang Hidup Rancang Wang" oleh Haron Mohd Yusof (HAMDY)

Pernah anda dengar ada rumah orang yang dirompak melebihi dari sekali? Atau anda sendiri pernah dirompak melebihi dua kali?

Saya berpendapat jika rumah kita dimasuki pencuri lebih dari sekali, maka kita perlu melihat kembali diri kita. Jika rumah kita dimasuki pencuri hanya sekali, mungkin ianya berlaku secara kebetulan. Mungkin juga, pencuri itu sangat-sangat memerlukan hingga sanggup mencuri rumah kita. Tetapi jika rumah kita dimasuki banyak kali, adalah menjadi kewajipan untuk kita melihat kembali diri kita.

Saya mempunyai teori bahawa jika kita tidak memberi zakat atau pun kurang bersedekah, jangan terperanjat jika ada orang yang datang ke rumah kita dan mengambil sebahagian dari harta kita dengan secara paksa. Sebenarnya zakat itu adalah satu pembersihan harta dan di dalam zakat itu adalah hak orang lain. Begitu juga sedekah. Sekiranya kita mempunyai pendapatan yang melebihi satu tahap, maka ada hak orang lain di dalam pendapatan kita. Hak itu berupa zakat atau setidak-tidaknya sedekah. Jika kita gagal melakukan dua perkara ini, janganlah terperanjat jika sebahagian harta kita diambil secara paksa dalam bentuk kecurian, rompak, ragut dan sebagainya.

Oleh itu berzakat dan bersedekahlah kerana Allah telah berjanji bahawa kita tidak akan miskin jika melakukannya dan rezeki kita tetap akan bertambah bila kita melakukannya.

........................................................................................

Chapter review:

Mesti ade yang ter'kesan' dengan artikel ini kan? Setiap kejadian pasti ada hikmah. Mungkin inilah hikmah kenape harta kita dirompak, dicuri dan sebagainya. Bukan bermaksud menghalalkan perbuatan pencuri tu, tapi mungkin satu teknik yang bagus untuk menenangkan hati.. =)

Kadang-kadang ramai yang masih ragu-ragu untuk bersedekah. Bimbang duit akan berkurang, x cukup duit nak makan dan sebagainya.Apakah kita tidak yakin harta yang kita salurkan di jalan ALLAH (bersedekah dsb) pasti akan 'dipulangkan' oleh-Nya dengan cara yang kadang-kadang kita sendiri tidak sedari?

Kita 'takut' untuk memberi sedekah sebab kita selalu rasa duit x cukup even untuk diri kita sendiri. Hakikatnya, selagi duit kita x 'spend' sedikit untuk membantu orang lain, selagi itulah kita akan sentiasa rasa kita kesempitan wang. x percaya? Cuba lah bersedekah. Mesti kita akan rasa lapang walaupun duit sedikit. InsyaALLAH cukup.. wink!!

No comments:

Dictionary