Wednesday, May 7, 2008

.:: TiPs StUdY ::.

Saya selalu terfikir, macammana orang yang betul2 pandai ni boleh jadi pandai dan biasanya kekal pandai? Macammana dia boleh kuasai hampir semua subjek yang dia belajar? Sesetengah orang hanya expert certain subject je. Contoh kalau dia terer Physics, Biology dia mungkin kureng skit. Tapi saya perhatikan, orang yang betul2 pandai ni, dia boleh kuasai dua2, Physics dan Biology. Macammana tu?

Erm, saya ni jenis yang suka perhatikan orang dan kadang2 membuat penilaian sendiri. Of course la ada yang betul dan ada yang langsung x betul. =) Jadi, saya cuba mencari jawapan kenapa orang boleh jadi betul2 pandai.

Saya ada seorang kawan yang boleh dikategorikan betul2 pandai. So, saya jadikan dia sebagai 'bahan eksperimen' saya.hehe.Bukan buat ape2 pun, saya cuma perhatikan cara dia belajar macammana. Kalau saya tanya dia, macammana dia boleh jadi pandai, susah dia nak jawab tu. Baik saya perhatikan sendiri.

Langkah pertama, saya mintak nak study sama2 dengan dia. Saya pergi study kat bilik dia. Sambil study tu, saya tengokla cara dia. Errmm..macam ni rupanya nak jadi orang yang berjaya.. Ini 'result' yang saya dapat daripada 'eksperimen' saya:

1. Study menghadap kiblat
- Dia akan pastikan kedudukan dia menghadap kiblat. Walaupun dia duduk meniarap atas lantai, posisinya tetap menghadap kiblat.

2. Sentiasa berwudhuk
- Sepanjang saya study dengan dia, 2 3x dia bangun ambil wudhuk.

3. Mulakan dengan doa
- Sebelum study, dia baca doa dulu. doa ape, Wallahua'lam.

4. Contact mak ayah
- Masa tengah study, saat2 genting pun dia call umi dia. tanya khabar. sekejap je, lepas tu sambung study balik.

5. Buat nota sendiri
- Nota dia cantik, warna-warni. Dia kata, x boleh study xbuat nota. Nanti x ingat betul2. then, masa betul2 dah nak dekat exam, nota ni lah yang dia akan baca.

6. Study guna buku teks
- Dia akan study guna buku dulu. Nota-nota lecturer bagi tu dibaca sekali lalu, then ditambah info2 daripada buku teks. No wonder la kalau exam keluar soalan yang x ade dalam notes, dia still boleh jawab.

7. Duduk di barisan hadapan
- Dalam kelas, barisan depan memang tempat dia lah.

8. Banyak bertanya
- Dia akan terus tanya lecturer apa yang dia kurang faham sampailah dia betul2 faham. Kadang2 jumpa terus lecturer kat bilik lecturer tu.

9. Setiap hari mesti study
- Sibuk macammana pun, dia tetap akan luangkan masa untuk study subjek yang dia belajar hari ni. xlama, sekejap je dia cakap.

10. X kedekut ilmu
- Dia x pernah tolak kalau ada kawan mintak tolong ajar. Dia akan cuba bantu kawan dia sampaila diorang faham.

11. Ikut majlis ilmu dan join Usrah
- Dia jarang lepaskan peluang kalau ade masa free untuk dengar ceramah atau kuliah.Kadang-kadang kita tengok sesetengah orang ni, kaki study betul, xsempat nak gi dengan ceramah ke ape ke. Tapi bila exam, xde la gempak sangat pun result.

Rasanya itu lah 'core' reasons yang membuatkan dia boleh berjaya. Mungkin banyak lagi yang lain. Soal keikhlasan dan apa yang ada di dalam hati, mungkin juga penyumbang besar kepada kejayaan seseorang. So, kenape tidak kita jadi orang yang berjaya? wink!

No comments:

Dictionary